
SDH a JSDH Rotava
- adresa: Příbramská 744, 357 01 Rotava
- kategorie JPO: JPO II/1
- velitel JSDH: Martin Elíz
- počet členů JSDH: 15
- rok založení SDH: asi 1892
- starosta SDH: Karel Vrba
- počet členů SDH: 30
- kolektiv MH: ano
-
Kontakt:
hasici.rotava@worldonline.cz
+420 725 711 151 - velitel JSDH p. Elíz
Naše další cesta ze série "Putování po hasičárnách Karlovarského kraje" směřovala na Rotavu. Byli jsme domluveni s tamějším velitelem a vedoucími mládeže, že se sejdeme v jednu hodinu po obědě u hasičárny. A tady jsme narazili na kámen úrazu. Ve tři hodiny totiž začínala Velká cena Španělska ve Formuli 1. Bohužel jsme se s tím museli popasovat a podívat se až na záznam, pro práci a koníček holt musíme něco vytrpět. Jak jsme byli domluveni, tak jsme konali a tentokrát přesně ve 13:00 jsem byli před hasičskou zbrojnicí, kde už čekala Danča Weingartlová s tátou Romanem, kteří jsou vedoucími mládeže. Po krátké době se k nám připojil i velitel jednotky Martin Elíz a starosta sboru Karel Vrba. Po skoro dvou hodinách vyprávění, focení a zkoumání techniky jsme odjeli do Kraslic na oběd, vyjímečně ne na kebab, ale na burger. Po vydatném obědu jsme pospíchali na další hasičárnu, kterou byla ta Jindřichovická.
- Historie
- Současnost
- Technika
- Mladí hasiči a požární sport
Historie
SDH
Sbor dobrovolných hasičů Rotava byl s nejvyšší pravděpodobností založen roku 1892, bohužel se do dnešní doby nedochovaly žádné kroniky či jiné písemné prameny, ze kterých by bylo možné čerpat informace o minulosti sboru. Co však členové sboru ví je to, že dnešní hasičské zbrojnici předcházely minimálně další tři. Současná hasičárna byla postavena, respektive přestavena z hospody v 60. letech minulého století, tedy v době, kdy se budovalo sídliště na Horní Rotavě (dřívě známá jako Nová Rotava). Jedna z předcházející zbrojnice stála v blízkosti zvláštní školy a disponovala i dřevěnou věží na sušení hadic.
V době fungování Rotavské Škodovky byly na Rotavě dvě jednotky hasičů, ti dobrovolní a pak podnikový. Obě jednotky v té době měli Škodu 706 RTHP, známou jako "trambus" nebo "mates" a měly podivně rozdělené území působnosti, kdy se nemohli pořádně domluvit, kdo bude kam jezdit. Vše skončilo po revoluci, kdy podnikový hasiči skončili a zůstali pouze ti dobrovolní. K těm se později přidali tři kluci, kteří pracovali u těch podnikových. Avšak ani u dobráků to prvních pár let po revoluci nebylo úplně růžové a sbor skoro zanikl. Opravdový srdcaři to drželi, jak se dalo, zde musíme zmínit pár jmen - Julius Kotas, Ján Elíz, Zdenek Špulka, Horst Kóhler, Miroslav Sieber, Boris Pastorek...
Vše se začalo měnit k lepšímu koncem roku 1994, kdy nové ZM začalo hasiče opět podporovat, další změny přišly v roce 1995, kdy se zformovalo i SH ČMS, všechny sbory, které do sdružení vstoupili, změnili své IČO atd. V Rotavě to byl rok, od kterého, jak nám Martin řekl, píší tzv. novodobou historii sboru. Sbor i jednotka se začaly znovu formovat, ustanovila se určitá pravidla a funkce jednotlivých představených sboru. Začala se znovu vést mládež a sbor si tak vychovával své nástupce. Celou dobu jednotka fungovala jako JPO II. Tehdejší technika byla stejná, jako u většiny sborů - trambus, Avie a V3S. Později nastala proměna techniky a hasiči pořídili Tatru 815, později Tatru TerrNo, Felicii od kraje, kterou později nahradila Škoda Fabia, a v roce 2019 byl z dotací koupen nový dopravní automobil Ford Transit.
Vzpomínku, na kterou nikdy část Rotavských mladých hasičů nezapomene bude ta, kdy se sbor účastnil, spolu s dalšími sbory z OSH Sokolov, oslav výročí hasičů v Litoměřicích. Tenkrát seděli Rotavští u stolu a přišel k nim muž v hasičské uniformě maje za sebou spousty mužů oblečených v oblecích. Zeptal se jich, zda-li by si mohl přisednout ke stolu. Rotavští okamžitě hlavou přikynuli naznačujíce, že samozřejmě může, jelikož tímto mužem nebyl nikdo jiný, než tehdejší ministr vnitra pan Stanislav Gross (1969-2015).
Současnost
Jednotka má k 9. květnu 16 členů, kteří se účastní událostí všeho druhu. Ročně mají v průměru 80-100 výjezdů, z nichž největší procento zastupují technické zásahy, požáry pak zhruba "pouhých" 20 %. Tím že Rotava leží v horách a všude kolem jsou lesy, mají po každé větrné smršti plno práce s odklízením popadaných stromů na vozovku a podobně. Jednotka disponuje i motorově-hydraulickým vyprošťovacím zařízením značky Lukas, tudíž se aktivně účastní i výjezdů k dopravním nehodám, kterých v období koronakrize ubylo, a školeních s tím spojených. Skoro každý rok mají Rotavští dlouhodobé zásahy na požáry lesů, které se mohou táhnout i několik dní. Často také jezdí na bývalý cínový důl Sauersack na Rolavě, kde dochází k úrazům turistů především pádem.Vozový park
CAS 20 Tatra TerrNo1 (2011)
CAS 30 Tatra 815
VEA Škoda Ocatvia
DA-L1Z Ford Transit (2019)
Mladí hasiči a požární sport
Mladí hasiči a dorostenci patří již od začátku k nedílné součásti Rotavských hasičů. Vždy se tu formovala perfektní parta a dorostenci v 80. letech měli neskutečný zápal a výborné výsledky. Bratři Trávníčkové, Milan Cihlář a spousty dalších. Od 80. let minulého století začal s mládeží začal pracovat, také Roman Weingartl, otec současné vedoucí mládeže Danči. S menšími přestávkami (kvůli nezájmu dětí) funguje kroužek do dnešní doby. Mladí hasiči se schází každou neděli, aby trénovali na závody, kdy se každoročně účastní okresního kola hry Plamen a v roce 2019 se po několikaleté pauze dostali na krajské kolo, které se konalo v Ostrově nad Ohří. Dále se účastní Krajské ligy mladých hasičů a pořádají závody s hasiči z Německého partnerského města, kdy mají mezi sebou tyto dvě obce tzv. "freundschaft". Někdy tedy jedou Němci na závody do Čech (například v roce 2019 na závody "Železný hasič"), jindy jedou Rotavští do Německa.Galerie




















